W 1964 roku Beatlesi ruszyli na podbój Stanów Zjednoczonych i piosenką "I Want To Hold Your Hand" zawojowali tamtejsze listy przebojów. Wówczas Beatlemania opanowała już nie tylko Wielką Brytanię, ale i Zachód. Cały świat czekał na kolejny ruch zespołu, a "czwórka z Liverpoolu" postanowiła pójść o krok dalej, niż wszystkie ówczesne zespoły: nakręcić pierwszy prawdziwy film muzyczny z Beatlesami w rolach głównych.
Fabuła nie jest może zbyt wyszukana, jednak same postaci Johna, Paula, George'a i Ringo wystarczyły, by film odniósł sukces kasowy. Został również nominowany do Oscara, jednak w żadnej z dwóch kategorii nie odniósł zwycięstwa (po tę nagrodę Beatlesi sięgnąć mieli dopiero za kilka lat). Krytycy chwalili dobrą grę aktorską każdego Beatlesa (w szczególności Ringo), a także muzykę, która była trzonem produkcji, gdyż The Beatles napisali i nagrali na potrzeby filmu 7 utworów. Materiału było w sam raz na jedną stronę winyla, więc Beatlesi dodali do tego 6 piosenek, które nie dostały się na ścieżkę dźwiękową i powstał z tego pełnoprawny, trzeci już, album.
Jest to wydawnictwo, jak na tamte czasy, nietypowe. Po pierwsze, zawiera ono tylko i wyłącznie autorskie kompozycje zespołu, co - jeśli chodzi o grupy popowe - było ewenementem; zazwyczaj nagrywało się parę własnych utworów i dopełniało się coverami. Tutaj jednak Beatlesi chcieli mieć wyłączność i zrobić to po swojemu. Po drugie natomiast, album ten nie jest zbieraniną potencjalnych singlowych przebojów w otoczeniu wypełniaczy, ale tworzy przemyślaną całość (co Beatlesi mieli jeszcze dopracować w kolejnych latach, rzecz jasna).
Mimo, że wszystkie utwory podpisane są jako dzieła duetu twórczego Lennon/McCartney, to właśnie tego pierwszego uznaje się za głównego autora 10 z 13 utworów albumu.
Pytę rozpoczyna utwór tytułowy, który jest zarazem najlepszym momentem albumu. Przez wiele lat próbowano odtworzyć główny akord, jednak kolejni gitarzyści musieli obejść się smakiem. Dopiero Jason Brown, matematyk, przeanalizował fakturę tego akordu i uznał, że kilku dźwięków nie da się zagrać na gitarze, gdyż George Martin, producent Beatlesów, zagrał w tym akordzie na pianinie. Tytułowa fraza, A Hard Day's Night, pochodzi podobno od Ringo, który, narzekając pewnego razu jaki to był ciężki dzień, spostrzegł że jest już noc i z "Oh, it's been a hard day... night" powstało A Hard Day's Night. Jest to jeden z największych przebojów Beatlesów i nic dziwnego, gdyż jest po prostu arcydziełem. Wykrzyczana zwrotka Lennona i bardziej wymagająca wokalnie partia McCartneya świetnie się uzupełniają, a panowie udowadniają, że największa magia jest w ich utworach wtedy, gdy śpiewają razem. Uwagę zwraca też rewelacyjna solówka George'a.
When I'm home
Everything seems to be right
When I'm home
Feeling you holding me tight
I Should Have Known Better to utwór Lennona z wpadającą w ucho partią harmonijki. Tekst nie jest może wysokich lotów, ale to kompletnie nieistotne, gdyż utwór jest naprawdę świetny i świetnie pokazuje postęp, jakiego dokonali Beatlesi w stosunku do ostatniego albumu, zwłaszcza w konstrukcji utworów, która jest już nieco bardziej ambitna niż zwrotka-refren-zwrotka-refren-solo-zwrotka-refren.
That when I tell you that I love you
You're gonna say you love me too
And when I ask you to be mine
You're gonna say you love me too
So I should've realized a lotta things before
If this is love you gotta give me more
Prawdziwa magia powraca przy If I Fell, czyli kolejnym utworze śpiewanym przez Lennona wespół z McCartneyem. Robi się nastrojowo, gdyż jest to piękna ballada i jedna z piękniejszych melodii, które wyszły spod ręki Johna. Harmonia, którą tworzą ze sobą wokale obu panów w refrenach to znak rozpoznawczy Beatlesów i tutaj brzmi po prostu bezbłędnie. Piękny utwór.
If I fell in love with you
Would you promise to be true
And help me understand
'Cause I've been in love before
And I found that love was more
Than just holding hands
Harrison zalicza na całym albumie tylko jeden występ solowy (to i tak lepiej niż Ringo, który w ogóle nie udziela się tu jako wokal wiodący) i ma to miejsce właśnie przy I'm Happy Just To Dance With You. Zwraca tu uwagę świetna perkusja Ringo, a opanowany głos Harrisona świetnie wyśpiewuje:
If somebody tries to take my place
Let's pretend we just can't see his face
In this world there's nothing I would rather do
I discovered I'm in love with you
'Cause I'm happy just to dance with you
Pierwsza z piosenek Paula na płycie to wspaniałe And I Love Her. Lennon określił to po latach, jako "jego pierwsze Yesterday". Zaczyna się od cudnego gitarowego wstępu napisanego przez George'a, by po chwili przejść do wzruszającej melodii, do której McCartney wyśpiewuje jeden ze swoich najprostszych, ale i najbardziej ujmujących tekstów. Wielki utwór i kolejny przebój.
I give her all my love
That's all I do
And if you saw my love
You'd love her too
I love her
W zupełnym kontraście do niego stoi za to Tell Me Why; jest to jeden z tych utworów, co to jak raz się czepią człowieka, to ciężko potem się od nich uwolnić. Kawałek jak najbardziej dynamiczny z wybuchowym refrenem.
Tell me why you cried
And why you lied to me
Well, I gave you everything I had
But you left me sitting on my own
Did you have to treat me oh so bad?
All I do is hang my head and moan
Gdy dobiega on końca, Paul udowadnia, że czuje się dobrze nie tylko w repertuarze balladowym i serwuje nam drugi najlepszy utwór na płycie, czyli szybki i rockandrollowy Can't Buy Me Love, który zapewne jest drugim najbardziej znanym kawałkiem z tego albumu. Każdy zna moment, kiedy McCartney śpiewa "I don't care too... MUCH FOR MONEY". Dzieje się tu dużo i jest to kolejny utwór na naprawdę wysokim poziomie. Ciekawostką jest to, że Paul bardzo lubi, gdy ludzie interpretują po swojemu jego teksty i nigdy nie wyprowadza ich z błędu, mówiąc co naprawdę miał na myśli, gdyż uważa, że każdy ma prawo rozumieć jego piosenki po swojemu i ciekawi go punkt widzenia innych. Raz jednak się zbuntował i powiedział, że to za wiele. Właśnie odnośnie tej piosenki, gdy ktoś powiedział, że opowiada ona o prostytutce.
I'll buy you a diamond ring my friend
If it makes you feel alright
I'll get you anything my friend
If it makes you feel alright
I don't care too much for money
Money can't buy me love
Stronę drugą, a więc piosenki napisane z myślą o filmie, które jednak na niego ostatecznie nie trafiły, otwiera Any Time At All. To kolejny znakomity "lennonowski" rocker, gdzie w refrenach od czasu do czasu pojawia się także Paul. Zwykle czulibyśmy po takiej ilości dość jednolitego grania zmęczenie, bądź zniechęcenia, ale nie u Beatlesów, gdyż to wszystko brzmi naprawdę dobrze i się wyróżnia. Czekamy aż ze zniecierpliwieniem, co zaraz usłyszymy.
If the sun has faded away, I'll try to make it shine
There is nothin' I won't do
When you need a shoulder to cry on, I hope it will be mine
Call me tonight, and I'll come to you
A usłyszymy I'll Cry Instead. Nie chcę się powtarzać, więc nie będę znowu mówił, że to kolejny Lennon na wysokim poziomie, gdzie nie ma ani jednej zbędnej nuty i wszystko po prostu gra.
I've got every reason on earth to be mad
'Cause I've just lost the only girl I had
And if I could get my way
I'd get myself locked up today
But I can't, so I'll cry instead
Ostatnią piosenką, w której songwritersko dominował Paul na tej płycie jest Things We Said Today, które nie stało się przebojem, jednak McCartney bardzo lubił do niej wracać nawet po kilkudziesięciu latach. Osobiście nie rozumiem, czemu ten utwór nie zdobył większej popularności. Oprócz tego, że stanowi świetny kontrast do przytłaczającego stylu Lennona na tej płycie, ma też wpadający w ucho refren, bardzo przyjemne harmonie wokalne, delikatne zmiany tempa i oszczędny aranż. Wszystko, czego potrzeba do świetnej piosenki, zostało tu użyte i dlatego też mamy do czynienia z naprawdę świetnym utworem. Ciekawostką jest, że utwór ten po wielu latach scoverował także sam Bob Dylan, na którym przecież McCartney się tu wzorował. Piękna klamra.
You say you will love me if I have to go
You'll be thinking of me. Somehow I will know
Someday when I'm lonely, wishing you weren't so far away
Then I will remember things we said today
You say you'll be mine girl 'til the end of time
These days such a kind girl seems so hard to find
Someday when we're dreaming, deep in love, not a lot to say
Then we will remember things we said today
When I Get Home i You Can't Do That to ta sama liga, co Any Time At All i I'll Cry Instead. Świetne rockowe kawałki, na najwyższym poziomie, jednak wolę chyba ten drugi ze względu na ciekawe przejścia perkusyjne między zwrotkami i momenty, w których możemy usłyszeć głos Johna właściwie wyłącznie a capella . Oba jednak są naprawdę świetne.
Everybody's green
'Cause I'm the one who won your love
But if they'd seen
You talkin' that way
They'd laugh in my face
W ostatnim kawałku czuć zarówno rękę Paula, jak i Johna. Zupełnie jak w tytułowym utworze. I'll Be Back to godne zamknięcie tak wspaniałego albumu. Panowie dzielą się tu wokalami i brzmią ponownie wręcz doskonale. Mimo, że nie jest tak dynamiczny jak 3/4 utworów na płycie, wprawia nas w pozytywny nastrój.
You could find better things to do
Than to break my heart again
This time I will try to show that I'm
Not trying to pretend
(...)
If you break my heart I'll go
But I'll be back again
Beatlesi dokonali czegoś niemożliwego: po dwóch bardzo dobrych longplayach, nagrali album o kolejny poziom wyżej. Ma idealną długość (w sam raz by zaspokoić, a nie zmęczyć), wyróżniające się kompozycje, jest świetnie zagrany, nie ma tu ani jednego zbędnego dźwięku. Mimo, że lepiej prezentuje się jego pierwsza część, to druga dzielnie za nią kroczy, nie ustępując ani na krok. Aż ciężko uwierzyć, że zespół grający If I Fell jeszcze rok wcześniej grał takie banały, jak Misery. Wielki album, jeden z najlepszych nie tylko w karierze zespołu, ale i w dziejach muzyki.
A Beatlesi dopiero się rozkręcali...
Ocena: 9/10
A Hard Day's Night: 30:10
1. A Hard Day's Night - 2:34
2. I Should Have Known Better - 2:43
3. If I Fell - 2:19
4. I'm Happy Just to Dance with You - 1:56
5. And I Love Her - 2:30
6. Tell Me Why - 2:09
7. Can't Buy Me Love - 2:12
8. Any Time At All - 2:11
9. I'll Cry Instead - 1:45
10. Things We Said Today - 2:35
11. When I Get Home - 2:17
12. You Can't Do That - 2:35
13. I'll Be Back - 2:24
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz