Jak inaczej zapewnić sobie utrzymanie na listach przebojów, jak nie w tak prosty sposób, jak wykorzystać swoje nazwisko i połączyć je z innym. A najlepiej z kilkoma innymi. Taką filozofią kierował się chyba Elton, decydując, by Duets nie było specjalnym wydaniem świątecznym, a regularnym albumem. Zaprosił do nagrania 14 różnych wykonawców, wśród których znaleźli się tacy artyści jak Leonard Cohen, Little Richard, Kiki Dee, Gladys Knight, k. d. lang czy RuPaul. Na płycie znalazły się tylko 4 oryginalne kompozycje duetu John/Taupin (wliczając w to Don't Let the Sun Go Down On Me, który kiedyś już odniósł spory sukces na listach przebojów, więc czemu niby nie dołączyć go do nowego albumu i nawet wyznaczyć jako pierwszy singiel promujący album; jak raz sobie poradził, to i drugi raz da radę).
Duets zostało wydane 23 listopada 1993, jednak nie odniosło większego sukcesu, mimo takiego zaplecza.
Zaczynamy od coveru utworu Teardrops zaśpiewanego z k.d. lang. Piosenka zupełnie nie w stylu Eltona, ale, nie powiem, słucha się tego bardzo fajnie. Wokale Johna i k.d. lang bardzo dobrze się uzupełniają, a i sam utwór jest w porządku. Melodia umie zapaść w pamięć i wypada całkiem nieźle.
Footsteps on the dance-floor
Remind me baby of you
Teardrops in my eyes
Next time I'll be true
Whispers in the back room
She cries on every tune
O wiele gorzej wypada natomiast When I Think About Love (I Think About You) zaśpiewane z P.M. Dawn. To raczej mdła i nieciekawa balladka (zresztą, też cover) bez polotu.
Too many times I've turned my emotions on and off
Without realizing what it does
Know what's moved me and kept me going this far
But I never questioned what it was
Elton od wczesnego dzieciństwa był wielkim fanem Little Richarda; inspirował się jego grą na fortepianie i obyciem scenicznym, w czasach poszukiwania swojego stylu i pierwszych występów. The Power to utwór napisany przez tandem John/Taupin specjalnie na duet Rocket Mana z legendą rock and rolla. Niestety, piosenka jest bardzo słaba i bez wyrazu. Przykro to mówić, ale zdecydowanie nawalił tu Elton, pisząc kompozycję bardziej pod album The One niż duet z Little Richardem. Przecież ta dwójka, gdyby dać im coś pokroju Tutti Frutti, mogłaby dać czadu aż miło. Tymczasem zaproponowali mdłą balladkę z zabarwieniem gospelowym, która ciągnie się aż 6 i pół minuty. Żal niewykorzystanego potencjału wykonawczego.
If my faith is a fire then burn baby burn
We've held fire long enough to learn
Heat beneath hope is a healing light
Kept alive by the flames of night
Walk tall in the power day after day
Never, never, never lose sight of the way
See the dawn come and the dusk hang
See the power rise from an open hand
Obiecująco zaczyna się natomiast Shakey Ground zaśpiewane z Don Henley'em. Niestety, potem napięcie i entuzjazm jakby nieco siada, a piosenka okazuje się być kolejnym bezbarwnym i bezpłciowym coverem.
Lady luck and four leaf clovers
Won't ease this hurt I feel all over
My life was one special occasion
Until your leaving dampened the situation
Płycie udało się wypromować jednak umiarkowany przebój - True Love zaśpiewane w duecie z Kiki Dee. Jak widać, stare piosenki (wszak to utwór z połowy lat 50.) wciąż nieźle się trzymają. Ja jednak nie byłem nigdy fanem tego numeru i trochę nie rozumiem zachwytów nad nim roztaczanych. Jak dla mnie to kolejny nudny i wyprany z polotu utworek. Chociaż naprawdę nieźle prezentują się tu wokale Eltona, który wkłada w wykonanie całe serce.
Suntanned, windblown
Honeymooners at last alone
Feelin' far above par
Oh, how lucky we are
While I give to you and you give to me
True love, true love
So on and on, it will always be
True love, true love
If You Were Me z Chrisem Rea. No i co ja mam o tym napisać? Kolejny wtórny i bezbarwny kawałek bez polotu.
If you were me
And I was you
If you had to play my part out
What would you do
Two crazy stories
Two different views
If you were me
And I was you
A Woman's Needs z Tammy Wenette. Patrz wyżej.
A home and a family makes sense for us
A solid foundation built out of trust
Do you think you can find that with someone like me
Two arms to hold you, one place to be
Are just some of the things that a woman needs
Nawet nie zauważyłem, że Old Friend się zaczęło, a już było po wszystkim.
I want to be good, I want to be strong
But I treated him bad, I've done him wrong
I've taken his money, I'm given him hell
And he takes is all 'cause he knows me well
We can say what we mean and mean what we say
We don't like to mess around
But we're there to hold each other up
When we're falling down
Go On And On czyli duet z Gladys Knight to kolejny zupełnie zmarnowany potencjał i kolejna bezbarwna pioseneczka z powtarzanym do znudzenia, słabej jakości refrenem.
She broke my heart, he hurt me too
That's something that only unworthy souls do
They said goodbye, we say hello
An introduction for a perfect love to grow
Don't Go Breaking My Heart z RuPaul było jakimś tam przebojem, ale od początku nie miało nawet startu do oryginału zaśpiewanego z Kiki Dee. To ewidentny romans Eltona ze współczesnymi brzmieniami, jednak brzmi jakby na warsztat wziął ten utwór jakiś kiepski DJ, by można było do niego się pobujać na imprezie. Zdecydowanie odstręczający niewypał.
Don't go breaking my heart
I couldn't if I tried
Honey if I get restless
Baby you're not that kind
Don't go breaking my heart
You take the weight off me
Honey when you knock on my door
I gave you my key
Okej, przyznaję, Ain't Nothing Like the Real Thing z Marcellą Detroit wypadło nawet całkiem przyjemnie. Oczywiście, nie jest to jakieś nie wiadomo co, ale chociaż miło się tego słucha.
I got some memories to look back on
Though they help me when you're gone
I'm well aware
Nothing can take the place of you being there
No other sound is quite the same as your name
No touch can do half as much
To make me feel better
Let's stay together
I'm Your Puppet z Paulem Youngiem to jednak powrót do raczej mało przyjemnego dla ucha grania.
Pull them little strings and I'll sing you a song, I'm your puppet
Make me do right or make me do wrong, I'm your puppet
Treat me good and I'll do anything
I'm just a puppet and you hold my string
Love Letters z Bonnie Raitt to kolejna wyprana z oryginalności balladka.
Love letters straight from your heart
Keep us so near while apart
I'm not alone in the night
When I can have all the love you write
Na początku swojej kariery Elton i Bernie bardzo inspirowali się muzyką Leonarda Cohena. Born To Lose to więc swoiste spełnienie marzenia przez Johna. I, trzeba to przyznać, to zdecydowanie najlepszy wykon na krążku. Cohen po prostu jest... Cohenem, a Elton świetnie się do niego dopasował, choć - z tego co twierdzi - wcale nie było łatwo nagrać ten duet. W studiu panowie stanęli na przeciwko siebie, przy dwóch mikrofonach, i gdy Leonard wydał z siebie pierwsze "Born to lose" Elton nie mógł przestać się śmiać. Cohen zdziwiony zapytał: "Czemu się śmiejesz?", na co Elton odparł: "Bo strasznie mnie bawi to, że ktoś potrafi wydać z siebie aż tak niski dźwięk". Koniec końców, piosenka brzmi nie jak kolejny "uwspółcześniony" Elton, a po prostu kompozycja z albumu Cohena. I bardzo dobrze, bo brzmi naprawdę rewelacyjnie.
Born to lose
I've lived my life in vein
Every dream has only brought me pain
All my life I've always been so blue
Born to lose
And now I'm losing you
Mam spory problem z Don't Let the Sun Go Down On Me. Mamy tu fajny klimat i świetne wokale Eltona, jednak z drugiej strony... mamy tu George'a Michaela, za którym nigdy specjalnie nie przepadałem. Owszem, lubię jego głos i parę piosenek, jednak - jak dla mnie - co szczególnie słychać w tym utworze, nadużywa on trochę ozdobników wokalnych, jakby na siłę próbował się popisać i pokazać, jak znakomicie śpiewa. Elton wychodzi, śpiewa prosto i wypada o wiele lepiej, jednak nawet wtedy Michael musi wtrącić swoje - jak to nazywam - "szpanerstwo wokalne". Bardzo mnie to irytuje.
I can't light no more of your darkness
All my pictures seem to fade to black and white
I'm growin' tired and time stands still before me
Frozen here on the ladder of my life
Too late to save myself from fallin'
I took a chance and changed your way of life
But you misread my meanin' when I met you
Closed the door and left me blinded by the light
Równie nieciekawie wypada jedyna piosenka na płycie zaśpiewana przez samego Eltona: Duets For One. Raczej miałkie i bez polotu.
Look at me, I'm happy now I see your face and smile
I was the judge and jury at your trial
Look at me, you know the road ahead will twist and turn
Now I have the time to stand and learn
Duets to zdecydowanie najsłabsza płyta Eltona od wielu lat. Niech najdobitniej świadczy o tym fakt, że początkowo to nie miało być nawet regularne wydawnictwo. Niestety, zapewne geniusze od marketingu zadecydowali tak, a nie inaczej. Elton John i masa znanych nazwisk, to po prostu musi się sprzedać. Sprzedawało się natomiast tak sobie, a do tego album prezentuje naprawdę żenujący poziom. To nawet nie brzmi, jak album Eltona, tylko zebrane do kupy parę duetów, które okazjonalnie nagrywał na płyty innych artystów. Każdy jest z zupełnie innej bajki, a artyści towarzyszący dostają tu tak dużo do śpiewania, że Eltona praktycznie tu nawet nie słychać. Płyta jest równa: całość jest na wyjątkowo niskim poziomie. Zakończę jednak optymistycznym akcentem: tak złej płyty Elton już nie nagrał, a dalej będzie już tylko lepiej.
Ocena: 2/10
Duets: 74:39
1. Teardrops (with k.d. lang) - 4:55
2. When I Think About Love (I Think About You) (with P.M. Dawn) - 4:34
3. The Power (with Little Richard) - 6:25
4. Shakey Ground (with Don Henley) - 3:52
5. True Love (with Kiki Dee) - 3:35
6. If You Were Me (with Chris Rea) - 4:26
7. A Womans Needs (with Tammy Wynette) - 5:19
8. Old Friend (with Nik Kershaw) - 4:17
9. Go On and On (with Gladys Knight) - 5:50
10. Don't Go Breaking My Heart (with RuPaul) - 5:00
11. Ain't Nothing Like the Real Thing (with Marcella Detroit) - 3:36
12. I'm Your Puppet (with Paul Young) - 3:36
13. Love Letters (with Bonnie Raitt) - 4:01
14. Born to Lose (with Leonard Cohen) - 4:33
15. Don't Let the Sun Go Down on Me (live, with George Michael) - 5:48
16. Duets for One - 4:52
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz